fredag 8 oktober 2010

ANMÄLAN

Jag gör en föreställning nu som heter "En negers uppväxt" och nu ska den anmälas för "hets mot folkgrupp".
I föreställningen berättar jag på ett roligt och ärligt sätt om min uppväxt. Om hur jag har utsatts för rasism, om hur jag har utnyttjat att jag har en annan hudfärg och givetvis tar jag upp min syn på ordet NEGER som är så laddat i dag så ger man en föreställning det namnet så blir man tydligen anmäld, inte en gång utan FLERA gånger.
Jag tycker att det är helt ohållbart att folk som inte sett föreställningen tänker anmäla mig - men varsågod!
Här nedan kan du läsa vad jag hittade i min inkorg på facebook:
den 8 oktober kl. 16:56 Anmäl
Hej,

Jag är projektledare för att få fler unga afrosvenskar att bli författare i Sverige genom ett projekt som heter "Eleza". Jag vill uppmärksamma dig att det kommer bli flera anmälningar för hets mot folkgrupp mot dig och din show på grund av ditt val av titel för din show. Som afrosvensk själv, som utsatts för rasism för att min mamma är mörkhyad, och som en person som arbetar med att få unga människor att inse att n-ordet har sina rötter i slavhandeln och få dem att sluta anv. det om sig själva och mot andra, är jag bestört, besviken och tycker det är en tragedi att du valt att göra dig rolig på andras bekostnad. Läs gärna boken "Afrosvensk i det nya Sverige" där 25 författare diskuterar sin tillhörighet til Sverige där de berättar hur n-ordet får dem att må dåligt medan begreppet afrosvensk är bättre för att komma bort från sk rasbegrepp. ps,. jag är själv från en liten stad och fick höra n-ordet konstant under hela min skolväxt- så att rekommendera folk att gå på din show är det sista jag kommer utsätta mig själv och andra för.

Projektledare
Afrosvenskarnas Riksförbund


30 kommentarer:

  1. Jag är mållös. När jag berättade detta om anmälan för maken så sa han; men VEM ska anmäla det. Men det var innan jag läst ditt blogginlägg "kryddat" med Cecilia Gärdings mailtext.

    HUR kan en annan afro-svensk tycka att det är nåt fel att använda ordet NEGER - när det används av en NEGER! En helt annan sak skulle det ha varit ifall jag som är en vanlig blekfis skulle ha gjort en föreställning med en titel där jag använt det s.k. n-ordet (citat Cecilia) och sedan haft ett innehåll i föreläsningen som varit stötande. DÅ hade man kunnat prata om hets mot folkgrupp!

    Jag håller på dig Marika!

    Hälsar facebook-vännen KIKKI

    http://www.akirum.com

    SvaraRadera
  2. Men herregud. Detta verkar ju helt absurt. Ena dagen får man säga vad som helst nästa dag blir man halshuggen för samma sak.

    Har tyvärr inte sett din show. Vet inte heller om du kommer till Göteborg eller inte. Har noll koll på saker som vill ha koll på tyvärr.

    Men strunt i det. Har då inte sett showen. Men med tanke på din egen hudfärg så reagerar jag inte ens på En negers uppväxt. Hade kunnat vara annorlunda om du var lika fesblek som jag är. Men nu är du inte det så vad är problemet. Du är inte den första och inte den sista som skämtar om dessa saker.

    Töntigt är ordet jag letar efter här.
    Hoppas det löser sig till det bästa för dig Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Men kärahjärtaness då! Kanske någon behöver läsa på lite, och kanske ta och fundera på att försöka få hjälp med sina hangups.

    När jag gick på lågstadiet sa alla ungar negerbollar, tills två barn adopterade från Indien började i vår lilla byskola. Då sa alla chokladbollar istället, korrekt och hänsynsfullt, utom de två från Indien som sa... Negerboll. Det är naturligtvis inte samma sak, men man väljer ju lite själv ändå hur mycket offer man vill vara.

    /glasögonormen

    SvaraRadera
  4. Aaahahahaaa.. Förlåt men det är helt underbart hur korkat det här är..!

    Relativt vit människa anmäler svart för att ha använt ordet neger i referens till sitt eget liv baserat på grunden att ha utsatts för rasism för att ha en mörkare *mamma*!

    Åh det är humor det

    SvaraRadera
  5. Åh, jag missade den lilla detaljen:
    Hets mot folkgrupp...

    Du.. Hetsar dig själv?
    Hett.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker "..göra dig rolig på andras bekostnad" var det allra bästa i det förvirrade mailet!! På VEMS bekostnad då, undrar vän av ordning??

    Nåja.. jag tror du kan se dom där anmälningarna an med lugn och tillförsikt!!

    SvaraRadera
  7. får lite grann samma känsla för det här som när centrum mot rasism beskyllde nogger black för att vara en rasistisk anspelning. det blir mer parodi över det hela.

    SvaraRadera
  8. Du kanske har ett lite för svenskklingande namn för att komma undan med det? Hade du hetat Skönt uppvaknande Tvål (Nyamko Sabuni) hade det säkert kunnat passera utan incidenter. :)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker man ska förbjuda allt som har med färgen svart att göra. Helt sjukt rasistiskt!

    SvaraRadera
  10. Alla ni som kommenterar, vet ni hur det känns att bli kallad för det ordet? Vet ni hur förnedrande det är när en vilt främmande människa på gatan ropar det ordet till dig? Vet ni historiken bakom ordet? Vet ni varför detta ord är så laddat? Vet ni vilka som började använda det och i vilket syfte? Förrän ni vet hur det känns så kommer ni aldrig fatta varför folk det berör eller de som vet historia bakom reagerar som de gör.Och det spelar ingen roll att Marika är svart, det är fortfarande förnedrande oavsett vem som säger det. Ni kan inte sitta här och tycka att det är ok att förlämpa ett helt folk men era enkla bortförklaringar. Lär känna någon det berör ellr läs en bok så lär ni få en annan bild.

    SvaraRadera
  11. Jag blir bara förbannad när jag ser att det föreslås att man istället ska använda det nyligen påhittade ordet "afrosvensk" om någon med en eller flera DNA-kromosomer som på något sätt kan härledas till egen eller någon avlägsen släktings afrikanska härkomst. Varför räcker det inte med "svensk"? eller varför inte "Marika Carlsson", om man nu måste använda efternamn vid tilltal. Det är precis samma korkade process som drivits i USA i flera generationer; varför rota fast ett vi-och-dem-perspektiv genom att fortsätta stämpla oss alla som olika!

    Jag är fullständigt ointresserad av från vilket land din farfars mors farmors pappa eller du själv kommer ifrån, eller vilken färg du har på huden eller väljer att ha på håret, om du är kort eller inte, eller smal eller inte.

    Det enda som har någon betydelse är din karaktär; det du säger och det du gör - det är DET som skapar vem du är!

    Allt annat är bara förhistorisk påklistrad rekvisita som du själv, i de flesta fall, inte kan påverka och därför i ett modernt Sverige inte på något sätt ska behöva ligga dig till last. Det är självutnämnda språkpoliser och likt nämnda rasprofilerande medlemsorganisationer som håller mänskligheten tillbaka från att äntligen bli av med denna fruktansvärda vi-och-dem-mentalitet, som föder SD och andra smygrasisters bigotta tänkande och agerande.

    Följande skulle kunna vara ett känt citat, men det är säkert bara jag som hittat på det själv:

    "Jag är jag och du är du; det vet både du och jag; därutöver skiter vi i vad alla andra tror eller tycker att vi är!"

    SvaraRadera
  12. Jag både förstår och inte.
    "Judejävel" är inte så jävla roligt att bli kallad... Eller alla andra småaktiga begrepp där engelskan har betydligt fler.
    Men i det är att omvänt använda dem bara för att visa på att jag själv bestämmer.
    Om någon i sin standup show använder sig av begreppet som själv utsatts för det ser jag inga problem.
    Det händer hela tiden. Det är ganska centralt i vilket sammanhang och varför olika begrepp används. De står inte för sig själva!
    Det blir väldigt svårt att prata om problem i verkligheten när man inte ens får nämna orden som används för att kritisera dem

    SvaraRadera
  13. Oj oj man vet inte om man ska skratta eller gråta... Visst, det är ju i huvudsak väldigt komiskt, det hela. Men i förlängningen blir man lite förbannad, eller åtminstone irriterad. Inte på dig och din show - men på att det finns så många människor som tydligen anser att om det finns sk känsliga ord, så ska man aldrig ens diskutera vare sig ordet eller problemet med det? Det blir ju helt absurt, om man i alla sammanhang ska välja att säga n-ordet, f-ordet, k-ordet osv istället för det riktiga. Det kan bli lite svårt att förstå vad det egentligen är man pratar om till slut.
    Det är ju själva SÄTTET att använda orden på, som i så fall är fel. Att kalla någon för hora, är ju tydligen helt ok i vissa kretsar!!?? Könsord är ett annat. T om oskyldiga ord som blåögd och blondin har ju många gånger använts i syfte att såra, även om det mest har använts i skämtsammanhang. Men det kan många gånger vara en slump, hur grovt ett tillmäle blir och varför.
    Ordet neger var ju från början inget skällsord, det var ju först när folk började säga "nigger" som det menades på ett kränkande och nedsättande sätt. Sedan skulle man säga svart. Sedan skulle man säga färgad, och inte svart - eller om det var tvärtom. Sedan blev det (i USA) afro-amerikan. Det spelar ingen roll vilket ord man väljer; om folk VILL använda det på ett nedlåtande sätt så gör de det ändå.

    Som sagt, det är sammanhanget och sättet du säger ett ord på, som gör det till ett skällsord. Jag blir så trött...

    Men det är bra att ståuppare och andra vågar ta tag i känsliga ämnen och skämta om dem, så blir de förhoppningsvis lite mindre brännande.

    SvaraRadera
  14. Eftersom jag är tjej, vit och svensk är det svårt för mig att sätta mig in i hur det är att ha en annan hudfärg och bli annorlunda och mycket dåligt behandlad under hela uppväxten och även i vuxenlivet på grund av detta, vilket är vad Marikas show handlar om. Det är svårt för mig som tillhör majoriteten att föreställa mig att ett ord skulle vara så fruktansvärt kränkande för mig personligen (och för en stor del "de mina" dvs svenskarna) så att många skulle opponera sig och t om anmäla en show där ordet ingår, så som är fallet med afro-svenskar och ordet "neger" här. Men jag tycker man kan jämföra det med "fitta" eller "hora". Dra en parallell där. Om en kille kallar mig fitta på grund av mitt kön och jag ber honom att sluta med det så är det för att jag tycker att ordet är kränkande. Om jag då säger att nästan alla tjejer känner likadant så är det inget mer att diskutera, eller hur? Tjejer gillar inte att bli kallade "fittor", så då lägger man ner det, i alla fall om man respekterar kvinnor. Men om killen då säger att han inte menar något negativt med det utan rättfärdigar det med att "fitta är ett gammalt ord som kommer från ett 1700-tals-uttryck för våtmark".. Skulle jag då tycka att det var OK att bli kallad "fitta"?. Nej. Om en annan tjej kallar sig fitta, är ordet då OK? Nej. Ordet är alldeles för negativt laddat för att det ska kännas bra att kallas för "fitta" oavsett vad den som sade det hade för avsikt med det, eller hur den värderar ordet. Det enda som betyder något är vad JAG känner, personen som blir kallad det fula ordet. Skulle jag tycka att tjejen som kalla sig "fitta" och som tycker att "det är väl ingenting att tjafsa om" med sitt agerande visar att det är ett ord som man får använda om tjejer? Ja. Samma sak känner de flesta svarta om n-ordet tror jag. Och eftersom jag inte vill göra kränka någon, så använder jag inte n-ordet. Så himla enkelt. Även om jag var svart skulle jag inte kalla mig själv för "neger", lika lite som jag refererar till mig själv som en "fitta" eller "hora".

    SvaraRadera
  15. @Maria

    Du måste har cyklat land och rike runt med det där argumentet vid det här laget. Hoppas du postade några vykort.

    Både fitta och neger är två neutrala ord. Man kan älska fitta och man kan tycka att någon är en fitta. Det är känslorna bakom uttalandet som smädar, inte glosan i sig.

    För att ta ett exempel - är ett uttalande som "Jag älskar negrer!" mer förnedrande än uttalandet "Jag hatar afrosvenskar!"? Naturligtvis inte. Neger betyder "vit mans slav" lika lite som asiat betyder "man med liten penis". Att förbjuda ett ord kommer inte att sätta punkt för främlingsfientlighet, men det kommer göra världen till en än mer sluten plats att leva på.

    SvaraRadera
  16. @hardcorejohnson. Vilket roligt litet troll du är! LOL! För ingen vettig människa kan ta dig på allvar. Du förtjänar egentligen inte ett svar, men eftersom jag är generös i dag och inte kan låta bli att skratta högt åt ditt oerhört korkade inlägg så blir det ett kort svar i alla fall. Du kan inget om historia, skrattar nog åt ord som "mongo" och "CP" också och bjuder i ditt inlägg på en fördom om asiater som grädde på moset. Jag har respekt för mina medmänniskor känslor, det är en egenskap du helt tycks sakna. Det hela är mycket enkelt. Den grupp vi talar om, människor med mörk hy som har sina rötter i Afrika, gillar inte ordet "neger" och det av goda skäl. Då ger man tusan i att kalla dem för det. Så lätt är det. Problemet är sen ur världen.

    SvaraRadera
  17. Hej Marika!

    Hittade hit sedan jag hört om anmälan på TV4-nyheterna. Tycker själv att anmälan tycks helt absurd måste jag säga!!
    Man måste självklart se till situationen ett ord används. "Neger" kan självklart vara ett skällsord som sårar, men kan även användas skämtsamt - de de flesta andra ord.

    Stå på dig!

    SvaraRadera
  18. Så... om jag fattar det som hänt så kan det sammanfattas så här:

    1. Massor med svarta människor är skitarga på att du använder ordet, och
    2. Massor med vita människor tycker att du har gjort rätt.

    eller har jag missförstått något?

    SvaraRadera
  19. Jag har väldigt svårt att förstå många av er som skriver i det här kommentatorsfältet. Jag menar om en stor andel av en grupp människor känner sig kränkta av ett ord, och mår dåligt av det, hur svårt kan det då vara att INTE använda sig av det ordet? Ska det verkligen vara något att tjafsa om, debattera och oppositionera sig emot? Har ni ett starkt BEHOV av att säga ordet "neger"? Är det ett ord som ni absolut inte kan vara utan? Eller kan det vara så att ni kan ha den väldigt allmän mänskliga respekten för era medmänniskor, och INTE använda ett ord som får folk att må dåligt? Vad är ert problem?

    SvaraRadera
  20. @Mattias Jonsson: Sökaren..

    Jag är en av alla som kommenterat här.. Och jag skulle personligen aldrig någonsin använda ordet "neger" mot någon, inte ens i ett slutet sällskap, eftersom jag vet hur laddat det är!!! Men så är jag inte svart heller!! Marika däremot har rätt att ÄGA ordet i sin egenskap av "drabbad" !! Att påstå något annat är tramsigt!!!

    SvaraRadera
  21. Hmmm!
    Jag är själv svart och är inte känslig för det ordet men min empatiska förmåga vilket jag tycker att många utav er saknar, tillåter mig inte att använda det ordet, oavsett hur töntigt eller oskyldigt n-ordet må vara så tycker jag att alla vi borde lägga band på oss själva så länge ett fåtal personer känner sig kränkta av det.
    Men som sagt, man måste utveckla den inre känsla som kallas för empati!

    SvaraRadera
  22. @Bitten: Det är inte en fråga om huruvida man FÅR använda ett ord eller inte. Det är inte heller en fråga om man har laglig rätt att använda ett ord. Det som det här handlar om, är om man kan ha empati och insikt nog, att AVSTÅ från att använda ett ord som kränker andra människor! Ska det verkligen vara så svårt att förstå?

    Är det bättre om en "drabbad" använder de kränkande orden? Absolut inte! För om den personen inte klarar av att avstå från att använda ett ord som många andra drabbade tar väldigt illa vid sig, så visar det på antingen en stor brist på empati, eller bristande självinsikt.

    Du menar alltså att om exempelvis en tjej kallar en annan tjej för hora eller slyna, så är det okay bara för att det är en tjej som säger det? Enligt mitt sätt att se på det så är det helt galet att tänka så. Att säga att en mörkhyad person har rätt att "äga" n-ordet är om något extremt tramsigt!!!!

    SvaraRadera
  23. @Mattias Jonsson..

    Jag kan förstå lite hur du tänker och jag säger inte att du har fel, om det här hade handlat om att Marika gått ut och kastat glåpordet "neger" på någon ANNAN, sen må hon själv vara aldrig så svart!! Men hon syftar ju BLOTT OCH ENBART på sig själv!!!!! Och det GÅR faktiskt inte att missförstå!! Och därför, och enbart därför, är hela diskussionen och anmälningar hit och dit inget annat än rent trams!! OCH faktiskt en direkt kränkning av Marikas rätt att vara den hon är och kalla sig själv för vad hon vill!!

    Och självklart är det ALDRIG ok att kalla någon alls för något kränkande som helst.. och det är ju just poängen här : DET HAR HON INTE GJORT!!

    SvaraRadera
  24. @Bitten,
    du missar hela poängen! Det de flesta retar sig på är inte att Marika kör med självironi, det är att ordet ö.h.t. tillåts då det är synonymt med förtryck, hat, slaveri, kolonialism och människorförnedring... nu är jag inte intresserad av någon historik om att det kommer från spanskan/portugisiskan eller annat!
    N-ordet är varken oskyldigt, harmlöst eller rumsrent, de som begagnar det har en enda agenda och det vet alla vi med en åretruntsolbränna!

    SvaraRadera
  25. @Ron..

    Fine.. då vet vi alla att Marika bara har en enda agenda med att använda ordet i namnet till sin show!!

    SvaraRadera
  26. @Bitten,
    hahhaha, du simplifierade frågan Bitten, det är inte Marika som är problemet, det är NI som inte VILL acceptera faktum att vissa människor känner sig kränkta av ordet!

    Marika är en produkt av systemet, det system som "matat" henne och lärt henne att hata sig själv. Hon hade aldrig fått vara den hon är idag om det inte vore för att hon slog på dem sina.
    Vad är det som ger er rätten till att bedöma vad som är ok eller inte?
    Räcker det inte med att era medmänniskor känner sig kränkta av det?
    Måste ni bara sätta er på tvären? Gå emot strömmen? Har ni ett sådant behov att vägra de människor som känner sig förolämpade av n-ordet respekten att låta bli?
    Jag har svårt att förstå mig på er!

    Yttrandefriheten, demokratin bör man använda i andra syften: tolerans, empati, förståelse för andra!

    SvaraRadera
  27. @Ron..

    Suck.. det blir det sista jag säger i den här frågan eftersom det känns som om jag hamnat i en rätt surrealistisk rundgång : JAG skulle personligen aldrig någonsin använda ordet "neger" i något sammanhang som helst!! (det känns som om jag redan sagt det här..??) Jag FÖRSTÅR mycket väl att det upplevs som kränkande och fult, eftersom AVSIKTEN bakom att använda det MOT NÅGON är just det!! Och jag försvarar inte användandet av det , eller för den delen NÅGRA hånfulla, elaka tillmälen över huvud taget!! HAR aldrig gjort och kommer aldrig att göra.. MEN Jag tycker att man har banne mig rätt att sätta vilka namn på sig själv, man vill!!! Och att hävda att Marika gör det för att hon hatar sig själv?? Att hon är totalt oförmögen att räkna ut att att hon bara blivit LURAD att kalla sig själv neger?? Jag häpnar faktiskt över den brist på logiskt tänkande OCH för den delen , empati, ett sånt påstående visar!!

    Men som sagt.. Vi lär inte komma längre här känner jag!!

    SvaraRadera
  28. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  29. @Britten,
    jag tycker att du gör helt rätt efter den ologiska syllogismen du uttryckte dig med!

    "Jag häpnar faktiskt över den brist på logiskt tänkande OCH för den delen , empati, ett sånt påstående visar!!"
    Diskussionen om n-begreppets vara eller icke vara kräver ingen logik, den handlar om att sätta sig i andras ställe.

    SvaraRadera
  30. Men är det någon som på allvar tror att Marika vill kalla sig själv - eller andra - för "neger"? Är det någon som försvarar begreppet som sådant? Titeln tolkar jag (eftersom den mycket tydligt refererar till Gardells bok En komikers uppväxt) som att den har ett inbyggt "dom"-perspektiv. Alltså - ett vassare namn på en föreställning som annars skulle heta "Dom kallade mig neger och det gjorde mig arg och ledsen men nu är det jag som håller i mikrofonen och jag tänker berätta hur jag mådde då!"

    Jag undrar: får man göra en föreställning som heter "Ett judesvins uppväxt" (förutsatt att man är jude/judinna? Eller "Ett fettos uppväxt" om man är överviktig?

    p.s Marika - när kommer filmen "Dom kallar oss negrer"?

    SvaraRadera